Pukufiilis!

Ree Fagerström ja Aura Nurmi, 11. lokakuuta 2017

Ree Fagerström, taiteilijanimeltään Rewe, rakastaa suunnitella asuja erityisesti silloin, kuin lähdemateriaali antaa tilaa omalle luovuudelle. Hän uskoo pelien ja kirjallisuuden sekä kirjoittamisen tukevan toisiaan. Kaikille hän suosittelee Pokémonien Sun & Moon -sarjaa, jotka vievät taskuhirviöiden ja ihmisten suhteet ennenäkemättömälle tasolle. Runoilja Aura Nurmi intoili hänen kanssaan esimerkiksi pelien tarinoista.

Mikä on nimesi tai taiteilijanimesi? Mistä olet kotoisin?

Nimeni on Ree Fagerström ja taiteilijanimeni on Rewe. Taiteilijanimestäni johdettuna toimivat Rewencosplay ja Rewe Plays Games, jotka nimiensä mukaisesti keskittyvät cosplayihin ja videopeleihin. Olen kotoisin Vantaalta, mutta nykyään asun Espoossa.

Harrastat ainakin cosplayta eli pukuilua. Voitko kertoa harrastuksesta vähän siitä tietämättömälle?

Cosplay on harrastus, jossa pukeudutaan esimerkiksi peli- tai animehahmoiksi. Useat suomalaiset harrastajat tekevät asunsa alusta asti itse, mutta ulkomailla tunnutaan suosivan valmiita ostopukuja. Asun lisäksi cosplayhin kuuluvat peruukit, maskeeraus, propit (aseet, korut jne.) ja kaikki millä on mahdollista luoda oikeanlainen asukokonaisuus tavoitellulle hahmolle.

Mikä pukuilussa on innostavinta ja viehättävintä?

Rakastan suunnitella asujen toteutuksia erityisesti silloin, kun alkuperäinen lähdemateriaali antaa tilaa myös omalle luovuudelle. Asuratkaisujen keksiminen ja niiden toteuttaminen käytännössä on palkitsevaa. Tämän takia erityisesti Minecraft: Story Mode ja Night in the Woods -pelien hahmot ovat olleet tiiviisti omalla cosplaylistallani.

Olet ollut mukana Pokémon-musikaaliproduktiossa nimeltä Valitsen sinut!. Mikä oli roolisi tuotannossa?

Toimin musikaalin alullepanijana ja osana kuusihenkistä tuotantotiimiämme. Haave Pokémon-aiheisen musikaalin toteuttamisesta olikin kuormittanut pöytälaatikkoani hyvän tovin! Käytännössä oma roolini sisälsi tuottajanhommia (organisoimista, tilojen varailua, aikatauluttamista jne) ja luovaa puolta (käsikirjoittamista, sanoittamista, näyttelijänäkin toimimista).

Ammensitte musikaaliin paljon alkuperäisistä Pokémon-peleistä (Red, Blue ja Yellow) sekä ensimmäisistä Pokémon-animen tuotantokausista. Mikä projektissa oli haastavinta? Käsikirjoititteko itse tarinan musikaaliin ja kirjoititteko laulut? Teitte ainakin itse erittäin kauniita ja monimutkaisia asuja.

Suurimpia haasteitamme oli ehdottomasti aikataulutus, sillä produktiossa oli mukana useita kymmeniä ihmisiä ja aikatauluista piti sumplia kaikille suurinpiirtein sopivat. Saman haasteen kohtaa varmasti moni muukin vapaaehtoisprokkis! Esityskaudella ja harjoituskauden lopulla meillä oli myös logistisia haasteita, kun musikaalissa käytettiin satapäin asuja ja suurempia lavastehirmuja.

Musikaalin tarina ja laulut ovat työryhmän käsialaa. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta! Käytimme alkuperäistä käännöstä Pokémonin tunnuslaulusta sekä Pokérapista. Tarinaa tietenkin maustettiin lukuisilla viittauksilla, jotka moni Pokémon-fani bongasi riemukkaasti.

Mikä sinulle Pokémoneissa on opettavaisinta ja kiinnostavinta? Sekä pelien tarinoissa että animessa?
Ihmisten ja Pokémonien väliset suhteet ovat näitä molempia. Erityisesti Pokémonin uusin animetuotakausi Sun & Moon on vienyt ne ihan uudelle tasolle siitä mitä animaatiossa ennen on totuttu näkemään.

Teetkö pukuilua kirjoista? Jos teet, mistä?

Toisinaan! Usein kirjoista on tehty animaatioita, pelejä tai muuta mediaa, jonka kautta hahmot päätyvät vieläkin helpommin ”haluaisin tehdä tästä hahmosta cosplayn”-listalle. Olen jo aikaisemmin cossannut Coralinea samannimisestä kirjasta ja stop motion-elokuvasta, mutta haluaisin tehdä sen uudelleen.

Entä lempitarinaa peleissä? (Oma suosikkini on esimerkiksi Mass Effect -pelisarjan eeppinen kertomus konejumalten ja ihmisten välisestä sodasta. Rakastan myös Noituri-pelisarjaa, joiden kirjoista nautin myös.)
Minecraft: Story Mode on ehdottomasti yksi suosikkipelejäni niin tarinan, kuin hahmojensakin puolesta. Monesti nautin juuri Telltale Games:in peleistä, joissa omat päätökset muovaavat ja muokkaavat pelin tarinaa uuteen suuntaan. Jokainen pelikerta on erilainen, kun tarina vaihtuu ja elää omaa elämäänsä peilaten pelaajan tekemiin valintoihin ja päätöksiin.

Voisiko kirjallisuus ammentaa enemmän peleistä tai toisin päin?

Ehdottomasti! Molemmat toimivat helposti inspiroivina teoksina, jotka voisivat hyvin myös täydentää toisiaan. Itse kun olen kirjoittanut tekstejä (sanoituksia tai muita) ja inspiraatio on tyssännyt seinään, niin olen luomisprosessin välissä pelannut vähän ja saanut sen kautta heti uusia ideoita hyödynnettäväksi omaan työhön.

Missä pukuilijat kohtaavat toisiaan?

Ympäri Suomen järjestetään vuodessa useita tapahtumia, joissa cosplay on keskeisessä asemassa cosplay-kilpailujen ja yleisen pukuilun muodossa. Tällaisia tapahtumia ovat mm. Tracon, Popcult Helsinki, Animecon ja Desucon. Usein harrastajat tekevät tapahtumaan yhden tai useamman asun. Tietenkin myös vanhempia asuja käytetään, mutta moni haluaa tehdä vuodessa jopa lukuisia asuja.

Mitä sanoisit aloittelevalle, innokkaalle pukuilijalle, joka ei onnistunut viimeistelemään koulun käsityötunnilla edes ristipistotyötä (minä)?

Kokeilemalla oppii! Kaikkea ei myöskään tarvitse tehdä alusta asti itse vaan esimerkiksi kirpputoreilta ostetut ja muokatut vaatteet voivat hyvin ajaa asiansa. Itse ainakin monesti muokkaan myös omia vanhoja vaatteitani cosplay-tarkoituksiin! Ennen kaikkea cosplay on harrastus, jossa saa pitää hauskaa, onnistua ja ehkä siinä sivussa myös kehittyä.

Kun teet cosplayta, roolipelaatko hahmoasi, eli esimerkiksi käyttäydytkö niin kuin hän? Opetteletko hänen tapaansa puhua tai elehtiä?

Silloin kun hahmo on todella lähellä omaa sydäntä! Tai jos esiinnyn kyseisenä hahmona vaikka cosplay musiikkiviodeolla (CMV). Valokuvien kannalta tärkeimpiä ovat hahmolle ominaiset poseeraukset, eleet ja ilmeet.

 

Heitä joku lukuvinkki / pelivinkki / sarjavinkki!

Pokémon Sun & Moon anime on aivan hulvattoman hilpeää katsottavaa! Jos Pokémon-anime ei ole pitkään aikaan sytyttänyt toistuvan juonikaarensa tähden, niin tässä virkistävä poikkeus. Ja aikaisemmista tuotantokausistakaan ei tarvitse olla katselukokemusta, sillä kausi starttaa freesiltä pohjalta. Sun & Moon on hyvänmielen sarja vailla vertaa.

Pelisuosituksena usein köhäisen Minecraft: Story Mode:n suuntaan. Kyseinen pelisarja veti odottamattomasti itseltäni jalat alta ja paluuta ei ole. Toinen kausi on ollut mukaansa tempaava ja entistäkin kiinnostavampi! Pelin parhaita puolia on maailmojen mielikuvituksellisuus ja rikkaus, eeppinen tarina ja mieleenpainuvasti kirjoitetutkuin myös ääninäytellyt hahmot. Omat valinnat muokkaavat juonen ja tarinan kulkua, jolloin pelistä tulee pelaajansa näköinen.

Kuvissa Jesse Minecraft: Story Mode-pelistä ja Ree omana itsenään.