Ilmiöt
15.4.2021
|
Suvi Väänänen

Haaveena pelikäsikirjoittajan työ?

Pelisuunnittelussa tarinankerronnalla on suuri merkitys. Janos Honkonen kertoo pelikäsikirjoittajan työstä, jossa kirjoittaminen ei ole vain tekstin tekemistä vaan kokonaisvaltaista pelimaailman hallintaa.

Janos Honkonen

Tällä kertaa pääsin haastattelemaan 45-vuotiasta pelikäsikirjoittajaa, Janos Honkosta. Hän on voittanut aiemmin muun muassa Tampereen Scifi-novellikilpailun sekä kirjoittanut ja julkaissut esikoisromaanin ja joukon novelleja. Edellä mainituista hänet on palkittu Atorox-palkinnolla sekä Portti-novellikilpailun ensimmäisellä sijalla. Hän mainitsee kirjoittaneensa tarinoita jo ala-asteikäisenä.

Honkonen kertoo saaneensa elantonsa pääasiassa kirjoittamisella, mutta hänellä on kokemusta myös monesta muusta työstä. Hän on ollut muun muassa freelance-journalisti, PR-henkilö ja Costume Props -harjoittelija Iron Sky -elokuvassa, tv-tuottaja, potilasavustaja psykogeriatrisella osastolla sekä meribiologinen tutkimussukeltaja.

Kysyin, kuinka kiinnostus pelialaan syntyi, ja hän vastasi, että se heräsi jo 80-luvulla. Hän oli pelannut Commodore 64:lla tekstiseikkailuja, joita hän modaili, ja teki myös muutaman oman. Haave ammatista siirtyi hetkellisesti taka-alalle, sillä 90-luvulla ei ollut minkäänlaista virallista pelialan koulutusta, ja nykyäänkin se on Honkosen mukaan kiven alla. Kiinnostus kuitenkin palasi pelitoimittajan työn ja erilaisten kontaktien myötä.

“Väsäilin tekstipelejä omaksi huvikseni, ja vuonna 2012 onnistuin voittamaan pelilläni kansainvälisen Spring Thing -palkinnon”, Honkonen kertoo.

Ensimmäisen varsinaisen kirjoitustyön hän sai omien sanojensa mukaan aika tyypillisellä tavalla: hän sattui olemaan oikealla hetkellä oikeassa paikassa. Häntä oli suositeltu studiolle, jossa oli alkamassa uusi projekti.

Tarinankerronta tapahtuu kaikilla pelin osa-alueilla

Kysyin myös, millaista on kirjoittaa peli ja millaisia vaiheita siihen kuuluu. Pelejä on montaa erilaista tyyppiä, ja pelin tyyppi vaikuttaa siihen, millaista pelin tekeminen on. Ihanteellisessa tilanteessa pelin kirjoittaja on prosessissa mukana alusta loppuun saakka, eli siihen kun peli julkaistaan. Pelin kehittäminen on koko tiimin yhteistyöprojekti.

Peliprojekti alkaa yleensä siitä, että keksitään hauska ja mukaansatempaava pelimekaniikka, johon kirjoittaja keksii sitä hyödyntävän tarinan. Tämä pätee niin mobiilipeleihin kuin myös AAA-peleihin.

Kaikki mitä peleissä tapahtuu, täytyy luoda niin sanotusti tyhjästä. Pelissä tarinaa ei kerrota pelkällä tekstillä vaan kaikilla pelin osa-alueilla. Näihin osa-alueisiin kuuluvat esimerkiksi grafiikka, ääni, kenttäsuunnittelu ja pelimekaniikka. Pelin tarinankerrontaa kutsutaan termillä environmental storytelling.

“Esimerkiksi pelihahmon kodin sisustuksella voidaan syventää hänen luonnettaan, kauhupelissä kamppailun jäljet ja veritahrat vihjaavat tapahtumista ja varoittavat tulevasta, graffitit seinissä kertovat maailman tilasta jne. Kirjoittajan työhön kuuluu myös tällaisen tarinankerronnan suunnittelu yhteistyössä muiden tiimien kanssa”, Honkonen kertoo.

Pelikirjoittajan työ ei ole kuitenkaan vain juonien suunnittelua tai dramaattisten dialogien sommittelua, vaan työstä iso ja tärkeä osa on kirjoittaa useita erilaisia tapoja, joilla vihollinen etsii pelihahmoa. Taustalla kuuluvien erilaisten taustaäänien, kuten hahmojen itsekseen puhumisen, täytyy olla yhtä aikaa sekä informatiivisia, hahmoja kuvailevia että geneerisiä, jotta ne eivät ala ärsyttämään pelaajaa. Tekninen termi edellä mainitulle on bark.

Kirjoittaja hoitaa myös muut pelin tekstit sekä toisinaan markkinointiin tarvittavan materiaalin. Hän saattaa myös työskennellä ääninäyttelijöiden kanssa ja ohjata heitä. Honkonen mainitsee, että jokaisessa studiossa ja projektissa kirjoittajalla on erilainen työnkuva. Pysyvä päivätyö on myös harvinaisempaa kuin määräaikaiset keikkatyöt tai freelance-hommat. Pelikirjoittajasta alalla on myös käytössä termi narrative designer, jonka tehtäviä ei ole tarkkaan määritelty. Narrative designerin työnkuvaan kuitenkin kuuluvat kaikki pelin tarinaan liittyvät työt.

Viime aikoina Honkonen on työskennellyt muun muassa Among the Trolls -nimisen pelin parissa. Peli vie pelaajan samoilemaan ja selviytymään pohjoisiin erämetsiin, joissa suomalainen ja pohjoismaalainen mytologia olentoineen ja loitsulauluineen on todellisuutta. Kyseinen projekti on vielä alkumetreillä, mutta sen etenemistä voi seurata netissä.

Verkostoituminen kannattaa myös pelimaailmassa

Urasta haaveileville Honkonen haluaa sanoa muutaman asian. Pelikirjoittajan ei tarvitse olla koodari, mutta teknisen puolen tuntemisesta on paljon apua ja hyötyä niin työnhaussa kuin itse työssä. Käytetyin pelikirjoitustyökalu on Excel, mutta myös Twinen, Inkin yms. hallitseminen on hyvä osoitus siitä, että ymmärtää teknisemmän puolen toimintalogiikkaa.

Täysipäiväisiä kirjoitustöitä on tällä hetkellä tarjolla todella vähän. Paikat eivät välttämättä ole avoimessa haussa, ja hakemuksia niihin saattaa tulla paljon. Kirjoitushommia hakiessa on myös se ongelma, että niihin katsotaan eduksi aiempi työkokemus. Kuitenkin jo yksi julkaistu peli CV:ssä parantaa työnsaantimahdollisuuksia huomattavasti.

Kannustukseksi Honkonen haluaa mainita, että nykyisin CV:ssä mainittujen näyttöjen ei tarvitse olla julkaistuja kaupallisia pelejä, sillä tarjolla on runsaasti ilmaisia ja helppokäyttöisiä työkaluja, joilla voi tehdä omia tarinoita ja pelejä. Portfoliossa myös harrastusprojekteja katsotaan hyvällä.

“Tutustu Twinen, Inkin, Ren’Pyn ja Texturen kaltaisiin työkaluihin, kirjoittele ja julkaise omia tarinoitasi. Unity-pelimoottori on ilmainen ja perustasollaan suhteellisen helppokäyttöinen, ja sillä voi tehdä niin omia harrastusprojekteja kuin ihan kaupallisiakin pelejä. Jos löydät kiinnostavan modausprojektin, hyppää mukaan.”

Hyvänä neuvona Honkonen sanoo, että kannattaa verkostoitua. Mennä mukaan paikallisiin IGDA:n (International Game Developers Association) tapahtumiin ja jutella ihmisille. Hän kannustaa osallistumaan, sillä ei haittaa, vaikkei olisikaan kokemusta.

“Minulla oli lapsena kolme haaveammattia: kirjailija, pelinkehittäjä ja meribiologinen sukeltaja. Olen niin onnekas, että olen päässyt tekemään niitä kaikkia.”

https://www.forbidden.dev/

https://www.facebook.com/ForbiddenStudiosOfficial/

https://twitter.com/forbiddendevs

 

← Takaisin
seuraa meitä