BookTokin ja bookstagramin myötä kirjatrendit ovat vallanneet palan somen ihmemaasta. Trendit pulpahtavat pintaan, ja painuvat pinnan alle nopeammin kuin koskaan, eikä tahti suinkaan ole hidastumassa. Miten tämä on vaikuttanut ja vaikuttaa kustantamoiden työhön? Lukufiilis haastatteli Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuuden toimitusta ja otti asiasta selvää.
Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuuden toimituksessa seurataan kirjatrendejä joka päivä sekä työn puolesta että vapaa-ajalla. Toiset viettävät somessa enemmän aikaa kuin toiset, ja toisilla somen ja trendien seuraaminen kuuluu olennaisena osana työnkuvaan. Kaikki toimituksessa suhtautuvat kirjoihin suurella rakkaudella ja kiinnostuksella, joten kirjatrendejä tulee seurattua ikään kuin automaattisesti.
Osa trendeistä on kansainvälisiä, ja ne näkyvät esimerkiksi messuilla maailmalla. Messuilla voikin haistella uusia trendejä ja ilmiöitä, ja agentit vinkkaavat myös mahdollisista ilmiöiksi nousevista tai jo nousseista kirjoista. Toimituksessa seurataan koko ajan aktiivisesti maailmaa ja hiljaisia signaaleja, ja joskus uudet kirjaideat lähtevätkin niistä liikkeelle. Eri kirjoissa tai käsikirjoituksissa voi myös nousta tiettynä aikana esiin samoja aiheita, jotka ovat pinnalla muutenkin. Kustantamo voi myös itse pyrkiä luomaan jonkin aiheen tai kirjan ympärille ilmiötä ja trendejä.
Kyllä ne vaikuttavat. Kirjailijat ovat nopeita tarttumaan pinnalla oleviin aiheisiin, ja kustantamo pyrkii totta kai reagoimaan nopeasti, jos jokin aihe tuntuu nousevan koko ajan esille. Joskus trendit saattavat näkyä kirjoissa pienellä viiveellä, koska matka ideasta valmiiksi kirjaksi ei aina ole nopea. Välillä ilmiöt myös tulevat ja menevät nopeasti, joten kirjan kohdalla pitänee löytää myös trendejä, jotka ovat pinnalla vielä jonkin ajan kuluttua. Toisinaan taas tarvitaan ns. täsmäkirjaa juuri siihen hetkeen, ja silloin pitää reagoida hyvin nopeasti.
Nykyisin ilmiöt saattavat pongahtaa tosi nopeasti, ja silloin pitää valmis tarttumaan tilaisuuteen. Ennen tahti oli hitaampaa. Nykyisin somen valta on suuri, ja somessa jokin yllättäväkin trendi voi nousta hurjaan suosioon todella nopeasti. Trendejä myös tulee ja menee. Ne ovat somen myötä kansainvälisempiä ja liikkuvat nopeasti maailmanlaajuisesti. Myös kansainväliset kustantamot nostavat kirjojen oikeuksia myydessään somessa ilmiöityneitä kirjoja. Lastenkirjoissa BookTokin vaikutus on varmasti pienempi kuin esimerkiksi nuorten aikuisten kirjoissa. Myös somesta tutut nuoret sisällöntuottajat ja vaikuttajat vinkkaavat kirjoja ja ovat myös itse kirjojen tekijöitä.
Kirjailijat ovat nykyisin hyvin kartalla trendeistä ja seuraavat kirjasomea. Toki kaikille kirjailijoille somen käyttäminen ei ole luontevaa, eikä sen tarvitsekaan olla. Tärkeintä on kuitenkin pitää kiinni omasta visiosta ennemmin kuin lähteä trendien mukaan. Useimmiten kirjailijoista on mielenkiintoista seurata ilmiöitä ja etenkin omien kirjojen nostoja.
Kyllä tuo. Kustantamoissa tuotetaan itse ns. BookTok-materiaalia ja lähetetään arvostelukappaleita BookTokaajille ja kirjagrammaajille. Jos jokin kustantamon kirja alkaa trendata, se totta kai vaikuttaa myös kustantamon näkyvyyteen.