Ilmiöt
14.12.2023
|
Silja Eskelinen

Mikä teos ottaa tuulta alleen?

booktok

Kirjahyllyssäni on tällä hetkellä 30 kirjaa, joita olen nähnyt jonkun suosittelevan TikTokissa. Nähtyäni toistuvasti positiivista palautetta kyseisistä teoksista, kiinnostukseni heräsi. Puolet näistä kirjoista lukeutuu jollain tavalla lempikirjoihini. Kun kirjat olivat hyviä, palasin mielelläni selailemaan sovellusta uudestaan ja etsimään uusia lempikirjoja.

#BookTok-aihetunnisteella on yli 191 miljardia näyttökertaa TikTokissa. On rehellistä sanoa, että BookTok tekee kirjat näkyväksi – lukeminen on taas coolia. BookTok-yhteisön sisällä tiedetään tarkasti, mitkä kirjat ovat uusimpia trendejä, ja osataan sanoa, mitkä kirjat kuuluvat aikaisempiin trendeihin. The Song of Achilles, The Seven Husbands of Evelyn Hugo sekä Red, White and Royal Blue kuuluvat ensimmäisiin trendeihin. Ensimmäinen trendiaalto elää elämäänsä edelleen: vaikka kyseisiä teoksia ei enää suositella uusimmissa videoissa, jokainen tietää niiden olemassaolon. Suosiosta eivät nauti pelkästään kyseiset kirjat, vaan erityisesti myös kirjailijat, jotka tarinat ovat luoneet. Madeline Millerin, Taylor Jenkins Reidin sekä Casey McQuistonin uudet ja vanhat kirjat ovat automaattisesti suosiossa edellä mainittujen teosten julkisuuden ansiosta. TikTokista lähtenyt suosio on vaikuttanut jopa suuren suoratoistopalvelun myyntiin: Red, White and Royal Bluen pohjalta tehty elokuva sai Amazon Primen tilaajamäärän kohoamaan hetkessä.

Madeline Miller kertoo Fane Onlinen haastattelussa ilahtuneensa BookTok-yhteisön olemassaolosta: “Se intohimo lukemista kohtaan, ei vain The Song of Achilles -teosta kohtaan, vaan se koko kirjayhteisö. Se on todella vaikuttavaa.” Millerin huippusuositun The Song of Achilles -kirjan kustantanut yhtiö oli kysynyt Milleriltä syytä kirjan yhtäkkiseen suosioon näin yhdeksän vuoden jälkeen kirjan julkaisemisesta. Onkin kummallista, miksei kirjasta suomennoksen tehnyt kustantamo tuonut kirjaa uudestaan myyntiin, kun sille olisi ollut tarvetta. Harvat kirjastossa olevat kopiot vietiin käsistä.

TikTokissa kirjan markkinointiin ei välttämättä tarvitse panostaa ollenkaan: jos joku pitää kirjasta ja tekee siitä videon, voi sen suosio yhteisön sisällä levitä kulovalkean lailla. Tällöin markkinointi on edullista, helppoa ja levittäytyvää. Pian trendikirjoista tiedetään usealla mantereella. On kuitenkin sattumanvaraista, mikä video menestyy algoritmien sokkeloissa. Kirjavideoita on valtava määrä, ja massasta voi olla vaikea erottua. Markkinointia tapahtuu niin kustantajien kuin kirjailijoiden osalta, ja tämän lisäksi yksilöt suosittelevat teoksia jatkuvasti tehden omia videoitaan. Mikä teos ottaa tuulta alleen? Menestyksessä on mukana reilu kourallinen tuuria.

BookTok tuo kirjoja näkyväksi – mutta ovatko teokset aina samoja? Jokainen BookTokissa käynyt osaa luetella joitakin BookTok-klassikkoja: Shatter me, Icebreaker, Little Life sekä jo mainitut teokset kuuluvat ehdottomasti teoksiin, jotka toistuvat videoissa kerta toisensa jälkeen. Vaikka aluksi tarina ei kiinnostaisikaan, jossain vaiheessa toistuva positiivinen palaute kannustaa tarttumaan teokseen. Nykyään trendaavia teoksia on yhtäaikaisesti enemmän kuin BookTokin alkuaikoina, ja vaikka muutkin kirjat saavat näkyvyyttä, trendikirjat pysyvät vallassa edelleen.

BookTokista lähtenyt suosio voi johtaa suuriin asioihin, joista hyötyvät suuret tekijät. Suosio johtaa myös pienempään; kuinka valtavasti kirjojen näkyvyys hyödyttääkään lukijoita! BookTok pursuaa kirjasuosituksia. Toki toistoa on paljon: Girl in pieces ja Twisted Love pyörivät tällä hetkellä monessa videossa, mutta myös muita kirjoja suositellaan paljon. Kun kaipaa halloween-kauhua tai jouluista romantiikkaa, tietää aina, että TikTokissa joku on suositellut kategorioiden kirjoja. Koskaan ei ole sellainen tunne, ettei mitään kiinnostavaa lukemista olisi tarjolla. BookTok näyttää aina jotain.

Kirjoittaja on Lukufiiliksen toimituskuntalainen.

← Takaisin
seuraa meitä