– Kukaan ei kerro pojille, miten rakkaus- ja seksielämän saa toimimaan. Ne ovat eräitä elämän parhaita asioita, ja vaikka moni poika kaipaa hyvää seksiä, kaikki tuntuvat pitävän sen salat piilossa. Televisiossa seksi toimii aina, mutta oikeassa elämässä ihmiset ovat todella erilaisia, ja kaikki tykkäävät eri asioista. Seksissä kyse on sanallisesta ja sanattomasta kommunikaatiosta. Se on siis taito, jonka kanssa ei synnytä, vaan jossa voi oppia paremmaksi. Niinpä halusin antaa parhaat vinkit teinipojille.
Ruotsissa on maailman vanhin seksivalistuskulttuuri. Chavez Perez kiertää kouluja ja luennoi vuosittain arviolta 10 000 uudelle nuorelle seksistä ja kehoista ympäri länsinaapuriamme. Sellainen taustatyö on antanut merkittävän pohjan kirjalle, jossa nuortenkin tarinoita ja kommentteja esiintyy. Usein nuoret eivät uskalla tulla suoraan hänen luokseen kouluvierailun jälkeen, mutta jäävät norkoilemaan esiintyjän lähelle. Osa suuntaa koulun kirjastoon, jossa Chavez Perez yleensä säilyttää tavaroitaan esiintymisen ajan. Sitten entinen journalisti kohtaa nuoren, ja kuulemma aina oppii itse eniten.
Chavez Perez kertoo, että vaikeinta oli kirjoittaa seksin itsensä etenemisestä. Esimerkit puuttuivat. Hän joutui “keksimään” tavan, jolla kirjoittaa makaamisesta. Kirjaa lukiessa se välittyy; teksti ei ole pornonovellimaista maalailua, mutta ei myöskään biologian kirjasta tuttua akateemista faktatekstiä, jossa sukupuoliyhdynnän tarkoitus on saattaa nainen raskaaksi.
– Tärkeää oli kertoa avoimesti kaikesta seksiin liittyvästä. Jos en olisi kertonut, kirja olisi ollut kuin jo olemassa olevat “käytä kondomia” -oppaat. Se on hyvä ohje, mutta se ei ole vastaus siihen, kuinka seksin saa toimimaan.
Kun kysyn, onko kirjasta tullut negatiivista ja konservatiivista palautetta, kirjailija virnistää.
– Jotkut vanhemmat ovat olleet yhteydessä minuun ja sanoneet, etteivät heidän poikansa ole valmiita lukemaan tällaista kirjaa. He sanovat minun tuovan seksuaalisuuden heidän teineilleen, vaikka suurin osahan on jo löytänyt sen. Jotkut aikuiset myös uskovat, ettei heidän poikansa katso pornoa. Se on todella epärealistinen käsitys, Chavez Perez sanoo ja nauramme yhteen ääneen.
Pyydän Chavez Pereziä tiivistämään kirjan sanoman. Hänen silmissään on asiantunteva valo.
– Kunnioitus on toimivan suhteen ytimessä. Jokaista meistä ympäröivät muurit, mutta jokaisen muurissa on myös portti. Todellisen ja merkityksellisen suhteen saavuttamiseksi kummankin osapuolen on avattava omat porttinsa. Jos ei avaa porttejaan, voi ilmassa olla ystävyyttä, seksiä ja rakkauttakin, mutta millään niistä ei ole väliä syvällä inhimillisyyden tasolla. Kukaan ei halua avata porttejaan töykeälle ihmiselle, joten kunnioitus – respekti – on tärkeä osa ihmisenä olemista.
Itse Chavez Perez on sarjakuvamiehiä. Tällä hetkellä hän ahmii Hämähäkkimies-tarinoita. Tavoitteena on lukea jokainen sarjis, jossa uusi Hämis, Miles Morales seikkailee. Supersankareiden valkoihoisesta enemmistöstä poikkeava hahmo esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2012. Chavez Perez on jo vuoden 2015 tuotannossa, juuri Hämähäkkiversumi-tarinassa, jonka pohjalta menestynyt animaatioelokuvakin vasta julkaistiin.
Chavez Perezin mielestä parasta lukemisessa ovat uudet maailmat.
– Lukiessaan voi olla kuka vain. Voi olla juutalainen tyttö keskitysleirillä tai supersankari keinumassa seitin varassa Manhattanin rakennusten välissä. Kun kysyn Chavez Perezin mielestä parasta hänen lukemaansa kirjaa, hän miettii pitkään.
– Olen erittäin inspiroitunut ruotsalaisesta 1930-luvulla vaikuttaneesta feminististä, Frida Stéenhoffista. Hän on teoissaan ja sanoissaan aivan kuin minä. Kyse on kuitenkin enemmänkin siitä, että haluan nähdä itseni suurnaisessa. Paras lukemani kirja taitaa olla italialaisen Milena Agusin Onda Stenar (italiaksi Mal di pietre, englanniksi From the Land of the Moon). Yksikään sana ei ole päätynyt sattumalta paikalleen. On kuin kirjailija pääsisi käsiksi sanojen atomeihin. On aivan uskomatonta lukea sellaista kirjaa.
Tartun feministi-sanaan. Seksikirja ei kertaakaan viitannut itseensä feministisenä teoksena, vaikka itse sen sellaiseksi heti käsitinkin. Miksi sanaa sitten vältetään tekstissä?
– Olen feministi, mutta en käyttänyt sanaa kirjassa, koska halusin tehdä selväksi, että lukijan ei tarvitse olla feministi lukeakseen kirjan ja saadakseen siitä käyttökelpoisia neuvoja.
Puolituntisemme Gummeruksen tiloissa alkaa olla ohi. Inti Chavez Perez signeeraa pyynnöstäni oman kappaleeni kirjasta ja laittaa omistuskirjoitukseksi “Good luck with love and sex!” Sitten hän haluaa ottaa yhteiskuvan kanssani. Myöhemmin hänen Facebook-sivulleen on ilmestynyt kuva meistä. Päivityksessä hän kertoo tarinan, jonka itse kerroin hänelle aivan juttutuokiomme alussa. Lukiessani kirjaa laitoin kavereilleni kuvan kirjasta, ja he halusivat samantien lukea sen. Nyt kirja on jo tuosta jonosta ensimmäisellä. Inti vaikutti tyytyväiseltä, sillä hänen filosofiansa vaikuttaa olevan hyvän jakaminen elämässä, niin kirjallisuudessa kuin seksissäkin.