Teemana rap

 

 

Vuoden 2017 lopussa ja 2018 alussa pureuduttiin rappiin, jonka suomenkielinen käännös voisi olla sivaltaminen, kuten Aura Nurmi pääkirjoituksessa kirjoittaa.

Räppärit Hätä-Miikka ja Päkä Gaselleista pohtivat syitä nuorten lukuinnon hiipumiseen: ”Nuoria ei voi pakottaa lukemaan, vaan pitää tehdä niin hyviä kirjoja, että ne haluaa lukea niitä omasta tahdostaan.”

Haastattelussa oli myös Nuori Aleksis-palkinnon voittanut, itsekin nuori esikoiskirjailija Hanna Kauppinen. Kauppisen teos Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut kertoo Milasta, joka etsii täydellistä kirjaa ja löytää kirjakaupan.

 

Kirja-arviot

Herttoniemen yhteiskoulusta Arttu Kääriäinen ja Kaapo Hartikainen pohtivat, toimiiko Aleksi Delikourasin suosittu Nörtti-sarja paremmin kirjana kuin tv-sarjana. 

Arviossa oli Miikka Niirasen ja Pekka Salmisen graffitimaalariporukasta kertova Sä maksat, Nadja Sumasen toinen nuortenromaani Terveisin Seepra , Karri Miettisen eli räppäri Palefacen teos Viides maamme -kirja, joka on kokoelma pamflettimaisia tekstejä sekä Jukka Behmin romaani Pehmolelutyttö, joka voitti WSOY:n Tuhat ja yksi tarinaa -kirjoituskilpailun.

Kuukauden tähtilukija, Ylen nuorisomedia Kioskin tuottaja Laura Haimila kertoo lukemisen olevan perusedellytys mediassa työskentelevälle. Lavarunoilija Laura Eklund Nhagalle spoken word on keino aktivismiin.

 

Kuinka räppiä kirjoitetaan?

Karoliina Niskanen eli rap-artisti Pyhä Lehmä ohjeisti räpin kirjoittamiseen. Tässä oleellisimmat säännöt:

seuraa meitä