Lukufiiliksen loppuvuoden 2023 teemana oli BookTok. Pääkirjoituksen ”KirjaTokissa saa intoilla kirjoista” kirjoitti Lukufiiliksen päätoimittaja Sofia Blomberg:
”Kotimainen KirjaTok-kenttä ei ole erityisen suuri, mutta sitäkin innostavampi. Nuoret pääsevät siellä suoraan osaksi kirjallisuuskeskustelua. Lisäksi alustalla on käyttäjiä, jotka nostavat nuortenkirjoja esille, minkä tärkeyttä ei voi olla mainitsematta. Toivon myös tutkielmassani, että nuoret saisivat oman äänensä kuuluviin ja sitoutuisivat omaehtoisesti lukemaan. KirjaTokissa kukaan ei pakota lukemaan, vaan ihmiset lukevat lukemisen ilosta, joten toivon hartaasti, että nuoret löytäisivät innostavien sisältöjen pariin. On tärkeää, että lukuharrastus näkyy ja kuuluu.”
Lue koko juttu täältä.
Lukufiiliksen toimituskuntalainen Maaria Nissinen haastatteli Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuuden toimitusta BookTokista:
”BookTokin ja bookstagramin myötä kirjatrendit ovat vallanneet palan somen ihmemaasta. Trendit pulpahtavat pintaan, ja painuvat pinnan alle nopeammin kuin koskaan, eikä tahti suinkaan ole hidastumassa. Miten tämä on vaikuttanut ja vaikuttaa kustantamoiden työhön?”
Lue koko juttu täältä.
Silja Eskelinen Lukufiiliksen toimituskunnasta, lähestyi aihetta näkyvyyden näkökulmasta:
”TikTokissa kirjan markkinointiin ei välttämättä tarvitse panostaa ollenkaan: jos joku pitää kirjasta ja tekee siitä videon, voi sen suosio yhteisön sisällä levitä kulovalkean lailla. Tällöin markkinointi on edullista, helppoa ja levittäytyvää. Pian trendikirjoista tiedetään usealla mantereella. On kuitenkin sattumanvaraista, mikä video menestyy algoritmien sokkeloissa. Kirjavideoita on valtava määrä, ja massasta voi olla vaikea erottua. Markkinointia tapahtuu niin kustantajien kuin kirjailijoiden osalta, ja tämän lisäksi yksilöt suosittelevat teoksia jatkuvasti tehden omia videoitaan. Mikä teos ottaa tuulta alleen? Menestyksessä on mukana reilu kourallinen tuuria.”
Lue koko juttu täältä.
Lukufiiliksen toimituskuntalainen Natalia Niittymies pohtii: Lisääkö BookTok nuorten lukemista:
”Voi hyvin olla, että BookTok glorifioi lukemista ja erikoiskahveja siinä määrin, että moni nuori, joka ei lue ollenkaan ellei ole aivan pakko, tarttuu kirjaan. Pelkän lukemisen ajatuksen mainostaminen tuntuu kuitenkin typerältä, ja mielestäni on naiivia ajatella, että ongelma, joka on pitkälti lähtöisin someaddiktiosta maagisesti korjaantuisi niillä samoilla somesisällöillä. Niin ihana kuin ajatus lukemisesta onkin, itse lukemiseen on keksittävä jokin muukin syy kuin söpöt videot.”
Lue koko juttu täältä.
Lukufiiliksen toimituskuntalainen Otto Rantanen kirjoitti jutun: BookTok näkyy kirjakauppojen myynnissä, mutta uhkaako se kotimaista kirjallisuutta:
”Viime aikoina suomalaiset kustantamot ovat alkaneet kääntää suosituimpia BookTok-kirjoja englanniksi. Eikä ihme. Suomalaisessa on Salovaaran mukaan huomattu, että menekkiä on. BookTok-hyllyt vaikuttavat konkreettisesti myyntilukuihin.”
Lue koko juttu täältä.
Lukufiiliksen toimituskuntalainen Irina Juhola lähestyi aiheitta kirjastojen lainausmäärien näkökulmasta: Vaikuttaako KirjaTok kirjojen lainaamiseen:
”BookTokissa eli KirjaTokissa suosittuina olevia kirjoja ostetaan paljon. Kirjakaupoissa on jopa hyllyjä, joissa on esillä kirjatokista tuttuja kirjoja. Mutta miten on kirjastojen laita? Tähän vastaa kirjastonhoitaja Lotta Autio. Hän kertoo myös vähän muuta kirjasomesta ja eri alustojen asemista. Saamme myös vinkkejä, keitä kannattaa seurata kirjatokissa.”
Lue koko juttu täältä.
Lisäksi Lukufiiliksessä julkaistiin kirja-arvioita KirjaTokissa suosiota saaneista kirjoista:
Colleen Hoover: Verityn varjo, lue arvio täältä.
Taylor Jenkins Reid: Evelyn Hugon seitsemän aviomiestä, lue arvio täältä.
Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin, lue arvio täältä.